I’d like to learn more about Campaign Creators!

Nytt sätt att tidrapportera i Timeplan

Nu lanserar vi ett nytt sätt att tidrapportera i Timeplan - snabbt och enkelt kan era medarbetare endast rapportera in sina avvikelser från ordinarie planering direkt i vår personalapp! 



Rapportera endast den tid som avviker!
Idag är det vanligt att företag använder sig av avvikelserapportering vid registrering av arbetstid. Det betyder att medarbetaren endast tidrapporterar det som avviker från sin ordinarie arbetstid istället för att rapportera all sin tid varje dag. Avvikelser kan till exempel vara  VAB, sjukdom, övertid eller flextidOavsett hur ni registrerar arbetstid idag är avvikelser och frånvaro grundläggande och något som direkt påverkar medarbetarnas lön i slutändan. Underlaget för dessa är avgörande för att er löneadministration ska kunna redovisa korrekt och fullständig information för att kunna betala ut rätt löner. 

Vanligt förekommande avvikelser
Timeplan stödjer alla typer av aktiviteter och avvikelser som ligger till grund för era löner, kostnadsersättningar och frånvaro. Ni har möjlighet att skräddarsy och anpassa avvikelser efter er verksamhet.

  • Flex
    Flextid innebär att medarbetaren har en viss tid som ska arbetas men att det finns en flexibilitet rörande när arbetet ska utföras. Man kan ha har ett flexspann på några timmar på morgonen när arbetet bör påbörjas och ett liknade spann på eftermiddagen när arbetet ska slutföras. 

  • Komp 
    Komptid är så kallad kompensationsledighet och innebär att ersättning för övertid ges i form av ledighet. Ersättningen avser arbetad tid före och efter ordinarie arbetstid per dag. Ett krav för att det ska räknas som övertid är att den är beordrad.

  • OB
    OB (obekväm arbetstid) innebär att den ordinarie arbetstiden är förlagd helt eller delvis till kvällar och helger. Många verksamheter ger medarbetare extra ersättning på obekväm arbetstid vilket regleras i kollektivavtalet. 

  • Övertid och mertid
    Övertid och mertid är tid medarbetaren blir ombedd att arbeta utöver sin ordinarie arbetstid. Detta kallas övertid vid heltidsanställning och mertid vid deltidsanställning. 

Läs mer om vår nyhet här!

Mockup avvikelserapportering

 

Dela på sociala medier

Fortsätt läsa

Vad är viktigt för din personal?

Personal

Att minska sin personalomsättning är det många chefer som vill. Dina anställda är det viktigaste du har! Vad är det egentligen din personal värderar högst och hur ska du som chef gå till väga för att tillgodose det?


Hur löser jag som chef konflikter mellan kollegor?

Personal, Ledarskap

Uppstår det ibland konflikter mellan dina medarbetare - som du inte riktigt vet hur du ska hantera eller ens blanda dig i? 


Så hanterar du en medarbetare som ofta är sjuk, vabbar, kommer sent eller har dålig attityd etc.

Personal, Ledarskap

Har du en medarbetare som ofta anmäler sig sjuk eller vabbar i sista sekund? Kommer ofta sent eller har en dålig attityd på jobbet? Du har säkert fått höra alla möjliga bortförklaringar till frånvaro från jobbet eller klagomål från övriga medarbetare att en specifik medarbetare sprider dålig attityd.

Som chef kan det vara svårt att veta hur man ska hantera dessa situationer på bästa sätt,...