I’d like to learn more about Campaign Creators!

Vad är viktigt för din personal?

Att minska sin personalomsättning är det många chefer som vill. Dina anställda är det viktigaste du har! Vad är det egentligen din personal värderar högst och hur ska du som chef gå till väga för att tillgodose det?

 

En studie CareerBuilder nyligen gjort visade att 50 % av de svarande skulle ha stannat på sin föregående arbetsplats om de blivit mer sedda och uppmärksammande. En annan nygjord studie visar att hela 40 % av de svarande inte skulle anstränga sig mer än nödvändigt i sitt arbete om de inte kände sig sedda på sin arbetsplats. Slutsats: dina anställda behöver uppskattning! Här är våra tips för att höja dina medarbetare ännu mer som på sikt kommer göra att de stannar kvar som lojala medarbetare.

Det här blogginlägget kommer att ge dig en del idéer men de gör inte någon nytta förrän du faktiskt planerar och bestämmer hur ni ska implementera dem för att minska er personalomsättning. Så första steget i att visa personalen uppskattning är just att skapa en realistisk plan för insatser som ökar trivseln på er arbetsplats. Vad ni ska göra och när. Välj ut ett par tips i listan nedan som är möjliga att genomföra och som uppriktigt skulle betyda något för era medarbetare. Vissa är såklart lättare att genomföra än andra men de har alla sitt syfte och bidrar till olika saker och ger olika resultat.

1. Ge dina anställda val och en möjlighet att välja 

Att visa sina medarbetare uppskattning är mer än bara några belönande ord då och då. Det är något som måste byggas in i företagskulturen och något som chefer måste prioritera och värdera högt. Ett sätt att komma en bit på vägen är att ge medarbetaren utrymmet att påverka vad hen gör om dagarna och hur den vill göra det. Får din personal välja de projekt/uppgifter de arbetar med eller tilldelas de alltid uppgifter?

2. Ta reda på vad dina anställda behöver - var och en 

Undersök din personal och fråga dem var och en vad de behöver från dig som chef. Vad värderar var och en av dem högt i form av feedback, uppskattning och delaktighet? Diskutera gärna tillsammans med medarbetaren vägar att nå dit - ju mer delaktighet desto bättre. 

3. Offentliggör din uppskattning 

Våga visa dina medarbetare uppskattning utanför era väggar. Skylta med din personal och höj dem för andra på t.ex. sociala medier eller varför inte på er hemsida i form av personalkort med en presentation? Visa tydligt att det är ni tillsammans som bidrar och för företaget framåt. 

4. Don’t knock the wall of fame

En vägg med personalfoton kan tyckas vara lite gammal skola men är populärt av en anledning. Även om det bara är där din personal kan se det (dvs i fikarummet), är det ett bra sätt för personalen att lära känna namn och ansikten och bli uppmärksammade som grupp. 

5. Fira så ofta ni kan - och lite till

Ett sätt att visa uppskattning på en individnivå är att uppmärksamma dina anställdas födelsedagar. Det kan man såklart göra på många olika sätt men oavsett hur du går tillväga så är det ett bra sätt att få varje medarbetare att känna sig speciell. Det är även en bra idé att uppskatta de anställda i grupp vid andra speciella tillfällen te.x inför julledigheten, sommarsemestern, vid uppnått försäljningsmål, att det är tredje onsdagen i månaden eller bara att det är sol ute. Ibland är det de firanden utan uppenbar anledning som är de roligaste! 

Vi skulle kunna göra listan mycket längre med vad personal behöver, mår bra av och engagerar dem. Kom ihåg att ens arbetsplats är ens andra hem. Alla vill (på olika sätt) bli sedda, uppmärksammade och få känna sig delaktiga och ibland lite speciella precis som hemma :-) Om ni strävar efter det i er vardag kan ni göra underverk ihop och dessutom skapa en riktigt skön arbetsplats. 

 

Dela på sociala medier

Fortsätt läsa

Vad är viktigt för din personal?

Personal

Att minska sin personalomsättning är det många chefer som vill. Dina anställda är det viktigaste du har! Vad är det egentligen din personal värderar högst och hur ska du som chef gå till väga för att tillgodose det?


Hur löser jag som chef konflikter mellan kollegor?

Personal, Ledarskap

Uppstår det ibland konflikter mellan dina medarbetare - som du inte riktigt vet hur du ska hantera eller ens blanda dig i? 


Så hanterar du en medarbetare som ofta är sjuk, vabbar, kommer sent eller har dålig attityd etc.

Personal, Ledarskap

Har du en medarbetare som ofta anmäler sig sjuk eller vabbar i sista sekund? Kommer ofta sent eller har en dålig attityd på jobbet? Du har säkert fått höra alla möjliga bortförklaringar till frånvaro från jobbet eller klagomål från övriga medarbetare att en specifik medarbetare sprider dålig attityd.

Som chef kan det vara svårt att veta hur man ska hantera dessa situationer på bästa sätt,...