Att gå från att leda människor på en arbetsplats i en fysisk miljö till att göra det på distans är självklart en utmaning. Det ställer högre krav på dig som ledare att skapa samhörighet, föra en god dialog och uppdatera medarbetarna om mål, status, information och förväntningar de behöver.
Här kommer 5 st användbara tips för dig som leder på distans:
Behåll gamla rutiner
Försök att behålla samma rutiner trots att många eller alla sitter hemifrån, men i annat format. Veckomöten, avstämningsmöten, måluppföljning och annat återkommande ska ju fortsätta precis som vanligt. Här blir agendor, anteckningar och dokumentation viktigt för att mötesdeltagarna enkelt ska kunna hitta vad som sagts och blivit bestämt. Tänk också på vilka förväntningar deltagarna har på mötet och påminn i god tid vem eller vilka som bör förbereda sig.
Bibehåll känslan av att alla arbetar i samma team även på distans
Även om många vi pratat med upplever att distansarbete påverkat företag positivt finns det såklart även utmaningar i vardagen i och med att alla eller de flesta jobbar hemifrån. En viktig del i arbetet är kommunikationen med sin chef och det är av yttersta vikt att denna upprätthålls även på distans. Att kommunikationen fortfarande är kontinuerlig och inte alltid måste handla om arbetet. Covid-19-utbrottet har ju inte enbart påverkat ens jobb utan även ens privatliv - mer eller mindre. Ha videosamtal ofta med dina medarbetare, både individuellt och i team. Frågan "Hur mår du" är ibland viktigare än "Hur går det". För att skapa en god teamkänsla se till att ordna en digital fika någon gång i veckan.
Få teamet att leverera och prestera från hemmakontoret
Om det inte redan finns - skapa tydliga mål för veckan och låt var och en av medarbetarna komma fram till dem själva. Sätt upp ett snabbt check-in-möte på morgonen och på eftermiddagen. Frågor att ställa då kan exempelvis vara: Vad ska du ha gjort klart idag? Vad har du fokuserat på? Vad fungerar bra/mindre bra? Viktigt här är att inte skapa nån form av övervakning eller liknande då detta är till för att du som chef ska hjälpa dina medarbetare och skapa samhörighet.
Kommunikation är nyckeln
Denna punkt hänger ihop med förgående. Som sagt är det bra att skapa en struktur för hur ni lättare ska kommunicera med varandra på distans. Ni kanske redan använder digitala mötesplattformar/arbetsverktyg som Microsoft Teams eller Zoom? Det är viktigt att inkludera alla i teamet så ingen känns sig bortglömd utan alla behöver bli sedda – även i den digitala plattformen.
Fira när ni kan
Fortsätt att fira tillsammans fast digitalt! Fira när ni når era mål, får en ny kund, någon fyller år eller kör en digital AW vettja 😍 Att fira framgångar är ju en viktig del för att hålla både motivationen och teamkänslan uppe!