I’d like to learn more about Campaign Creators!

Ett tidrapporteringssystem har många fördelar

På grund av coronapandemin så har arbetssätten förändrats då det nu är många som arbetar hemifrån. Detta ställer högre krav på medarbetarna i form av att de kräver mer disciplin. Det ställer även högre krav på de digitala hjälpmedlen i och med att mycket sker digitalt och så även tidrapporteringen.  

Vad är tidrapportering?

Tidrapportering hjälper till att hålla koll på alla medarbetares arbetade timmar och för att se till att alla får rätt lön för sin arbetade tid. Varför är det då så viktigt att ha ett system för allas tider? Jo vad kostar till exempel en felaktigt ifylld tidrapport ditt företag? Inte bara i pengar utan också i tid?

Ett digitalt tidrapporteringssystem hjälper er som företag oavsett storlek och bransch att slippa onödig manuell hantering av just tidrapportering. Dessutom kan ni säkerställa att löneunderlagen blir korrekta från början till slut. Helt enkelt en lönsam lösning – både för dig som chef och alla de anställda.

Fördelarna med ett digitalt tidrapporteringssystem:

1. Tidrapporteringen sker i realtid - var du än befinner dig 

Ett digitalt tidrapporteringssystem kommer snabbt att underlätta för er verksamhet och kännas som en självklarhet för alla medarbetare inom kort. Genom att använda en molnbaserad tjänst kan ni tidrapportera var ni än befinner er - på kontoret, ute hos kund eller kanske på väg mellan olika uppdrag. En molnbaserad tjänst fungerar via en dator, via en app i mobiltelefonen eller i surfplattan. Det enda som behövs är en internetuppkoppling.

2. Löneunderlaget blir rätt från början

Ni får exakta tider i realtid som dokumenteras direkt digitalt genom stämplingar och gör livet enklare för alla medarbetare – de som arbetar operativt men framför allt för chefer och lönepersonal. Så länge medarbetaren arbetar utan avvikelser såsom sjukdom, VAB mm behövs heller ingen attestering av tiderna av närmsta chef. 

3. Underlätta resursplaneringen och minska arbetsbelastningen

Psykisk ohälsa och stress ökar på arbetsplatser i hela Sverige och som arbetsgivare är det ens skyldighet att ha rutiner för att ta itu med detta. Genom att hålla koll på de anställdas tidrapporter finns det en god möjlighet att se arbetsbelastningen både på individnivå och på olika avdelningar, samt fånga upp de som är i riskzonen för att vara överbelastade.

Genom att hålla koll på hur lång tid arbetsmomenten tar, interntid och debiterbara timmar kan tidrapporteringssystemet också underlätta resurs- och schemaplaneringen och vara ett bra verktyg i övergripande planering samt omfördelning av arbetsuppgifter och resurser.

4. Granska, utvärdera och effektivisera - bli mer lönsamma 

Ni får en tydlig och överskådlig överblick av allas tider och avvikelser och ni kan på så sätt lättare göra analyser och prognoser löpande och följa hur ni med tiden blir mer lönsamma. Ni kan följa arbetade timmar kontra planerad tid, arbeta med olika budgetar och kostnader och jämföra med utfallet. På så sätt kan ni få hintar om möjliga problem innan de uppstår.

Er verksamhet blir inte bara mer effektiv utan som sagt mer lönsam då ni kan lägga mer tid på annat som utvecklar er. Utvärdera utförda jobb, gör djupare analyser och identifiera viktiga förbättringsmöjligheter och ta sedan lärdomar av historiken för att hitta effektivare arbetssätt, göra bättre kalkyler samt prioritera rätt sorts jobb och kunder. Medan tidrapporteringen i princip sköter sig själv. 

Testa vårt tidrapportering- och schemaläggningssystem Timeplan gratis här!

Prova Timeplan här!

 

Dela på sociala medier

Fortsätt läsa

Vad är viktigt för din personal?

Personal

Att minska sin personalomsättning är det många chefer som vill. Dina anställda är det viktigaste du har! Vad är det egentligen din personal värderar högst och hur ska du som chef gå till väga för att tillgodose det?


Hur löser jag som chef konflikter mellan kollegor?

Personal, Ledarskap

Uppstår det ibland konflikter mellan dina medarbetare - som du inte riktigt vet hur du ska hantera eller ens blanda dig i? 


Så hanterar du en medarbetare som ofta är sjuk, vabbar, kommer sent eller har dålig attityd etc.

Personal, Ledarskap

Har du en medarbetare som ofta anmäler sig sjuk eller vabbar i sista sekund? Kommer ofta sent eller har en dålig attityd på jobbet? Du har säkert fått höra alla möjliga bortförklaringar till frånvaro från jobbet eller klagomål från övriga medarbetare att en specifik medarbetare sprider dålig attityd.

Som chef kan det vara svårt att veta hur man ska hantera dessa situationer på bästa sätt,...